המאגר הלא מנוצל

המאגר בגדול ביותר של משאבי אנוש לא מנוצלים

הקדמה

במדינות רבות רואים באזרחים המבוגרים את 'המאגר הגדול ביותר של משאבי האנוש הלא מנוצלים בכלכלה', ובוחנים את הבעיה במונחים של צמצום רמת החיים והתמ"ג. בראייה לאומית מאקרו-כלכלית, כל תוספת עבודה מוסיפה מקורות נטו למשק. אי ניצול הפוטנציאל הטמון באוכלוסיית המבוגרים הוא הפסד למדינה ולמשק הבית הפרטי.

תוחלת החיים בבריאות טובה הולכת ועולה כל הזמן, הגיל הממוצע כיום עומד על 82, עליה בתוחלת החיים עולה מידי שנה בשלושה חודשים. אנשים כיום חיים יותר, ונשארים בריאים וחזקים עד גיל מבוגר יותר, הירידה התפקודית נדחית והיא מאוד אינדיבידואלית. בין הגילאים 60-75 אנשים נמצאים בשיא מבחינות רבות כמו ניסיון, תבונה וראייה מקיפה בפתרון בעיות מורכבות, אינטליגנציה רגשית ויחסי אנוש.

המוח הגמיש – למוח יכולת לשינוי והתאמה לאורך כל החיים בריאות תקינה ורצון להמשיך להתפרנס ולהיות חלק מהחברה. מחקרים הראו שיש סדר גודל של כ- 200 אלף אנשים בגילאי 65 שהיו רוצים להמשיך לעבוד, הקורונה החמירה את הבעיה מחקרים מצביעים על כך שכ- 90 אלף מבוגרים למעשה שני שליש  נפגעו ואיבדו את מקום עבודתם, וכ- 60 אלף מבוגרים ולא הצליחו לחזור לאותם היקיפי עבודה לפני הקורונה.

יתרונות בהעסקת עובדים בגילאי 60+

תעסוקה בגיל מבוגר מוסיפה לאיכות החיים של העובד. מחקרים הוכיחו כי חיי העבודה תורמים,לבריאות העובדים ולרווחתם האישית. העבודה מאפשרת ניצול כישורים וניסיון, מונעת חוסר מעש וניוון ומעניקה תחושת חיוניות. כמו-כן בתחום הכלכלי, העבודה בגיל מבוגר מעניקה הכנסה נוספת, דבר המאפשר יציבות כלכלית. העובד שואף לכך שגם בגיל מתקדם תישמר רמת החיים שלו ושל משפחתו בדומה לרמת החיים שאליה הורגלו. בנוסף, עבודה בגיל מבוגר מעניקה תחושת תרומה, שייכות ומעורבות, ומאפשרת קשר שוטף עם העובדים. תעסוקה משפיעה לטובה על המימוש העצמי ועל מימוש היכולות האישיות של העובד . בהעסקת עובדים מבוגרים גלומים יתרונות רבים. לעובדים אלו ותק וניסיון של שנים, ולעתים גם מומחיות מקצועית ספציפית שצברו במהלך הזמן, שהעובדים הצעירים אינם מסוגלים לספק.

מדובר בעולם ידע שלם שעלול לרדת לטמיון במידה ולא נדע לשמרו. יש הגורסים כי שילוב גמלאים בשוק העבודה יפגע בהכרח במקומות העבודה של אוכלוסיית הצעירים. אולם מחקר שבוצע ב-Research Economic of Bureau National בחן תופעה זו לאורך שנים. לפי מחקר זה, יש מספר מסוים של משרות שיפסידו הצעירים במידה והמבוגרים שפורשים יועסקו בהם, אבל לטווח ארוך אין כלל פגיעה במספר המשרות של הצעירים. בשל העלייה בתוחלת החיים, חלה גם עליה דרסטית במשך התקופה שבה אנשים נזקקים לסיעוד. מחקר בנושא קשר בין דורי והחלטות גיוס עובדים מבוגרים הוכיח כי שיפור הגיוון ואסטרטגיות ניהול באיזון גיל גיוס העובדים חשף את החשיבות של איכות מגע בין-דורי לעובדים. מחקרים קודמים המליצו לארגונים לאפשר אינטראקציות קבועות בין אנשים בגילאים שונים. עם זאת, הממצאים הראו שחשוב להכיר בכך שתדירות מגע בין דורי עשויה לתפקד ולהיות מועילה ומזיקה בו זמנית בעיצוב החלטות גיוס עובדים.

ארגונים צריכים לשים לב יותר לטיפוח ולקידום קשר בין דורי בעבודה. אינטראקציות במקום העבודה צריכות להיות טבעיות, שיתופיות, פרודוקטיביות ונעימות.מצד אחד, ארגונים צריכים להיות רגישים לעימותים ומתחים שעלולים להיווצר בשל המגע הבין-דורי. מצד שני, ארגונים צריך   לאפשר באופן שיטתי חילופים. למשל, ארגונים יכולים ליזום תכניות חונכות מרצון בין עובדים צעירים ומבוגרים יותר בשילוב עם הצעה הקשורה לידע והכשרה מתקדמת לעובדיהם.

שתף את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב print
שיתוף ב email

אולי יעניין אותך גם:

צור קשר

צרו קשר וקבלו פיתרון בהתאמה אישית לצרכים שלכם.
המומחים שלנו פה עבורכם.

מעולה, הפרטים נשלחו בהצלחה!

למשרות חמות וטיפים כדאי להצטרף לקבוצת הפייסבוק שלנו

רגע לפני שאתם יוצאים

לא מצאתם משרה שמתאימה לכם?
תנו לנו לחפש לכם את המשרה המתאימה עבורכם!

מלאו את הפרטים הבאים:

דילוג לתוכן